Na 37 jaar op het Evolution-platform krijgt dit populaire model een make-over. De Sportster S is de volgende generatie motorfiets die volledig verandert en vernieuwt.
Vorig jaar kregen we allemaal met grote spijt het nieuws te horen dat de Sportster zoals we die kenden de productie zou staken. Gelukkig heeft Harley Davidson besloten ons te verblijden met dit nieuwe model; laten we hem samen ontdekken!
De nieuwe Harley Davidson Sportster S 201 is een mix van sport en custom, ontworpen om een opwindende rijervaring te leveren en een nieuw tijdperk van Sportster prestaties in te luiden. Aangedreven door de nieuwe Revolution Max 1250T V-twin motor met 122 pk, zijn voorgangers waren de 1957 Ironhead en de 1984 Evolution. Het model van dit jaar biedt buitengewone kracht en prestaties en zet een nieuwe standaard voor het oudste prototype van Harley-Davidson, dat al meer dan 60 jaar in productie is.
Hoe ziet het eruit?
Absoluut revolutionair, het is bijna moeilijk om eraan te wennen. De brandstoftank en het achterste gedeelte omlijsten de motor, die de boventoon voert.
De V-twin wordt omgeven door de Chocolate Satin touch op de magnesium motordeksels. Nieuwe kleuren en details zijn gekozen om de Sportster S de uitstraling te geven van een custom motorfiets om trots mee te pronken.
Een nieuwe configuratie, inclusief de voorvork en brede profielbanden, geeft de Sportster S een agressief en sportief gevoel.
Motor
Een nieuwe motor met een cilinderinhoud van 1250 cc is de nieuwste toevoeging aan het Sportster S-gamma. Ingenieurs hebben gewerkt aan de koeling en het ontwerp van de boring om ervoor te zorgen dat de motor koppel genereert vanaf lage toerentallen en geen vermogensverlies lijdt wanneer het gaspedaal wordt opengedraaid: prestaties die zijn ontworpen om vanaf de start en in het hele middengebied een sterke acceleratie te leveren.
De motor is ingebouwd in het chassis, bijna volledig geïntegreerd. Bovendien draagt zijn lagere gewicht dan in het verleden bij aan zijn verbluffende prestaties. In totaal weegt hij 227 kilogram. Het uitlaatsysteem, een detail dat ons bij Bykern bijzonder interesseert, is een twee-in-één en dan weer een twee-in-één. Een twee-in-één die een aangenaam geluid moet produceren, zelfs bij lage toerentallen. Eén ding is zeker: we zijn al aan de slag gegaan met wat er mogelijk zal zijn.
De 122 pk wordt verkregen bij 7500 tpm, terwijl het maximumkoppel van 127 Nm wordt verkregen bij 6000 tpm. Dit is een hele verbetering ten opzichte van de 66 pk uit het verleden. Het vermogen wordt dus verhoogd met 36 pk. Indrukwekkend! U kunt de prestatieverbetering tussen de twee motoren hier bekijken.
Technologie voor verbetering
Er zijn ook nieuwe rijmodi (Sport, Road en Rain) geïntroduceerd op het nieuwe Sportster S-model, waarmee de prestatiekenmerken van de motorfiets en de mate van technologische interventie elektronisch worden geregeld. Bovendien kunnen twee optionele aangepaste modi worden geselecteerd om een reeks prestatiekenmerken te creëren.
Er zijn ook opties die de veiligheid van de rijder vergroten, zoals de Cornering Rider Safety Enhancements van Harley-Davidson: een reeks technologieën die ontworpen zijn om de rijder te helpen in onverwachte situaties of tijdens ongunstige wegomstandigheden. Deze systemen helpen de motor onder controle te houden tijdens het accelereren en remmen, in een rechte lijn of in een bocht.
Een TFT-display met een diameter van 4 inch toont de status van de motorfiets en geeft informatie die door het mobiele apparaat van de bestuurder wordt gegenereerd, inclusief Bluetooth. Het ondersteunt ook muziek, inkomende en uitgaande gesprekken en navigatie vanuit de Harley-Davidson app.
De verlichting schakelt ook over op LED-koplampen, waardoor vervelende “hot spots” verdwijnen. De vorm wordt ook ovaal, waardoor de ronde vorm van eerdere modellen wordt losgelaten en deze zeer herkenbaar is.
Voor extra comfort bij koud weer is de Sportster S ook ontworpen voor verwarmde handgrepen en heeft hij twee speciale stopcontacten voor verwarmde rijkleding; een externe omgevingstemperatuursensor op het display waarschuwt de rijder voor veranderende weersomstandigheden en via een USB-C-poort kun je je telefoon of andere apparaten opladen. Cruise control en een op nabijheid gebaseerd veiligheidssysteem zijn standaard.
Nieuw chassis
De krachtbron is het centrale deel van het chassis: het traditionele frame is geëlimineerd, waardoor het gewicht van de motorfiets aanzienlijk is verminderd, en er is een zeer stijf frame gebruikt, dat bijdraagt tot een nauwkeurig rijgedrag.
De nieuwe vering is nu volledig instelbaar: cartridgevork met 43 mm omgekeerde staanders en achterschokdemper met Piggyback-reservoir, hydraulisch voorbelastbaar via een handige knop aan de linkerkant van het voertuig. Lichtgewicht gegoten aluminium wielen met vijf versprongen spaken zijn omwikkeld met brede Dunlop/Harley-Davidson GT503 Series banden.
De remprestaties van deze nieuwe Harley-Davidson Sportster S 2021 zijn uitzonderlijk. De enkele voorrem heeft een nieuwe Brembo monoblock radiale remklauw met vier zuigers en een schijfdiameter van 320 mm, terwijl de achterrem een Brembo remklauw met twee zuigers en een schijfdiameter van 260 mm heeft.
De relatief voorwaartse voetbediening en het lage stuur zorgen voor een agressieve rijpositie. Er is echter weinig ruimte voor een passagier.
De rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar zodat ze het best passen bij de grootte van de hand van de rijder. De stalen brandstoftank heeft een inhoud van 11,7 liter.
Personalisering/Aanpassing
Zoals altijd is er een breed scala aan accessoires verkrijgbaar, waaronder een ombouwset voor de middenbediening, een voetsteun- en rugleuningkit voor de passagier, een Sundowner-zadel voor één persoon, een compact snel te monteren windscherm en een 11,5-liter-achtertas.
Wat we denken
Dit nieuwe model is absoluut vernieuwend. Hij is wendbaar, snel en comfortabel voor in de stad, misschien iets minder voor twee personen en buiten de stad. De positie van de uitlaat is ongebruikelijk, maar we zijn de afgelopen jaren gewend geraakt aan dit soort innovatie van Harley Davidson.
Bij nader inzien zagen we dat in de ontwerpfase verschillende zijruimtes zijn voorzien om tassen of andere accessoires op te bergen.
We gaan ons concentreren op de uitlaatpijpen, deze keer twee in één. Er zal nog veel ontwerpwerk te doen zijn, maar we zijn er nu mee bezig en houden jullie op de hoogte!